Pagina's

woensdag 21 november 2012

Kerstboom haken patroon, crochet christmas tree pattern


Zo het werd eens tijd dat ik eens een patroontje maak. En aangezien het bijna kerst is. 
En je alle ouwe meuk binnenkort weer van zolder mag halen is het natuurlijk ook erg leuk om wat nieuws neer te zetten. 
Zoals deze allerleukste kerstboompjes. 

Er leuk om te maken, je kan de boompjes natuurlijk naar eigen wens versieren. 
Hier onder volgt het patroon. 

Patroon kerstboom

Garen; Paris drops
Haaknaald nr. 4,5
Markeerringetjes 


Begin onderaan.
Haak een ketting van 4 lossen en sluit met hv.
Toer 1; 6 v in de ring
Toer 2; 2 v in elke v (12 v)
Toer 3; (2 v, 1 v in volgende) 6x (18v)
Toer 4; (2 v, 1 v in volgende 2 st.) 6x (24 v)
Toer 5; (2 v, 1 v in volgende 3 st.) 6x (30 v)
Toer 6; (2 v, 1 v in volgende 4 st.) 6x (36 v)
Toer 7; (2 v, 1 v in volgende 5 st.) 6x (42 v)
Toer 8; (2v, 1 v in volgende 6 st) 6x (48 v)
Toer 9; (2v, 1 v in volgende 7 st) 6x (54 v)
Toer 10; 54 v, alleen in de achterste lussen
Toer 11; (2v samen haken, 1 v in volgende 7 st) 6x (48 v)
Toer 12 t/m 15; 48 v
Knip een cirkel uit stevig karton, bijv. van een doos, ter grootte van onderkant en leg deze onderop de bodem.
Toer 16; (2v samen haken, 1 v in volgende 6 st) 6x (42 v)
Toer 17 t/m 20; 42 v
Toer 21; (2 v samen haken, 1 v in volgende 5 st) 6x (36 v)
Toer 22 t/m 25; 36 v
Toer 26; (2 v samen haken, 1 v in volgende 4 st) 6x (30v)
Toer 27 t/m 30; 30 v
Toer 31; (2 v samen haken, 1 v in volgende 3 st) 6x (24v)
Toer 32 t/m 35; 24 v
Toer 36; (2 v samen haken, 1 v in volgende 2 st) 6x (18v)
Vul de kerstboom op.
Toer 37 t/m 40; 18 v
Toer 41; (2 v samen haken, 1 v in volgende 1 st) 6x (12v)
Toer 42 t/m 44; 12v
Toer 45; (2 v samen haken) (6v)
Toer 46, 47; 6 v
Toer 48; (2v samen haken totdat opening is gesloten) afhechten.

Voor de ster;
Garen, rio katoen
Haaknaald 3.

Haak ketting van 5 lossen, sluit dmv hv.
15 vasten in ring
*5 lossen, 1 vaste in 2e losse, half stokje in volgende losse, stokje in volgende losse,  sla 2  vaste over en haak vast in de ring met halve vaste*
Herhaal tussen ** nog 4 keer.
Houw een lang draad over voor het vast naaien van de sterren op de kerstboom
Voor de kerstboom heb ik 2 sterren gehaakte welke ik aan elkaar heb vast gehaakt en zo aan de kerstboom heb genaaid.  


Voor de versieringen heb ik gouddraad en zilverdraad gebruikt, deze heb ik dmv een stompe naald steken rondom de kerstboom genaaid. 
De kerstballen bestaan uit simpel gehaakte rondjes;
start met een magische ring. 
toer 1; haak 6 vasten in de ring
toer 2; 2 vasten in elke vaste (12v) 
Afhechten, hou een lang draad over voor het vast naaien. 



Als het patroon niet duidelijk is dan hoor ik het graag. 






Liefs 

Ilona 

23 opmerkingen:

  1. Love it!!!

    Will definitely make one!

    Tania

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Very cute, thanks for posting tutorial will definitely give it a go
    Karen x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk!!!
    Ga ik gebruiken voor mijn brei- en haakcursus. Kan iedereen voor kerst nog zo'n mooi boompje haken...

    Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze PRACHTIG denk je voor het patroontje. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk gemaakt! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wordt een hele vrolijke kerst bij jou! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend meis!
    Dank je wel voor het patroontje!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattig gezicht, en lekker fleurig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gedaan! Bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat leuk! Bedankt voor het delen van je patroon. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zijn mooi Ilona! Leuk dat je er een patroontje van hebt gemaakt, thx. Het lijkt mij ook heel leuk om te maken dus wie weet begin ik er een dezer dagen ook aan, leuk voor de meiden op hun kamertje voor het raam ofzo! Fijne dag nog. Groetjes, Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk, heel erg bedankt!

    Gr. Linda
    Neem je ook een keertje een kijkje op mijn blog? Www.creasnuf.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die sind toll.
    Eine frohe Weihnachtszeit wünscht dir

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tof, een gehaakte kerstboom, die had ik nog nooit in mijn living!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi! Die kerstbomen!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh superleuk dit!!!! Ik zie het al voor me, kerstbomen in alle kleuren van de regenboog! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey! Wat een leuke kerstboom! Zaterdag ochtend plaats ik een linkje van het patroon op mijn blog! www.esthers101.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi bedankt voor 't patroontje. Ik ben gelijk begonnen alleen gebruik ik de magische ring om te beginnen, vind ik makkelijker. gr. Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super leuk patroon! Bedankt! Ik heb er bijna 1tje klaar. Ik blog er later deze week nog over.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtig ga er vandaag nog aan beginnen

    BeantwoordenVerwijderen

Super leuk als je een bericht achterlaat!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails